Dagens ord...

...stavas...

Och jag beslutade mig för att gå hem från jobbet redan till lunch kl 12. Tog en sväng över Storheden i jakt på en klänning, men kom istället hem med ett par shorts. Käkade jordgubbar i solen hos mamma och pappa, lekte kurragömma med barnen och bara njöt av att vara ledig. På kvällskvisten ringde Nettan och erbjöd bad på Pultviken och jag hängde självklart på.

Sen dess har jag suttit i soffan. Ska snart gå och sova och invänta att klockan ska bli 14 imorgon, för då är det äntligen dags för klippning!

Snart är det semester!

Åh, nu är det nära! Semesterna bara väntar på att få börja. Sju timmar arbete imorgon, sen är det ledigt! Underbart! Hade bara önskat att älsk var ledig också, men han kommer ju snart hem igen så jag får väl hålla ut.
Jag ska försöka smita tidigare från jobbet imorgon tänkte jag, men det beror väl på hur mycket folk det är. Men värmen skulle ju vara tillbaka imorgon, och det brukar genast synas.

Hur som helst har helgen varit härligt. Jag tog ju ledigt söndagen då Erik fyllde år. Vi for en sväng på Kyrkmarknaden innan kalaset drog igång. Inhandlade inget annat än några fiskedrag. Hittade Myran som blivit mina nya favoriter. Det är inte så färgglada och söta som jag normalt sett brukar välja drag efter, men de spinner helt gudomligt! Också köptejag en renkorv av Vild Hasse också. Det är nästan obigatoriskt när man är på marknaden. Älsk slog också till på en hel del nya drag och flugor, så nu har vi rensat ur alla draglådor och kastat bort nästan hälften av allt. Mycket vara bara billidrag som inte uppförde sig riktigt riktigt.

Väl hemma från Öjebyn så startade kalaset  ganska snart. Vi hade ca 30 grader här inne till att starta med, vad temperaturen slutade på vågar jag inte ens fundera. Änåd stid både dörr och fönster öppet! Och en fläkt på bron för att trycka in lite ny luft. Då saknade jag verkligen ordentliga trädgårdsmöbler. Tänk vad härligt det hade varit att ha fikat utomhus!

På kvällen for Erik, svärfar och jag iväg till Hols en sväng för att fiska. Älsk skulle ju få testa sitt nya flugspö. Dessvärre var inte firrarna på hugget, varken på fluga eller spinnare. Däremot var myggen på hugget. Och knotten. Men det blev ganska bra så fort vi kom oss ut med båten. Hur som helst så blev det inte mycket mer fiskelycka än en liten abborre som snodde åt sig Eriks fluga just när vi var påväg in till land. Men det var en trevlig kväll!

Nu ska jag krypa ner i sängen med min nya tant tidning, ett gäng med nya korsord att hugga in i med andra ord. Hade egentligen behövt surra lite med älsk, men jag skulle tro att han sover. Om han nu inte är kvar hos sin bror än så att säga.

Åh, vad jag längtar tills han är hemma igen! Jag älskar han så otroligt!

Premiärbad!

Jävla blogg.

*Årets första bad! Iskallt, men härligt!
*Fiske i sundet - bara smått som nappa.
*Klockan har slagit midnatt, Älsk fyller med andra ord år idag! Grattis Älskling!
*Tårtan fixad, huset städat.

Godnatt!

Sommarvärme

Vilka härliga dagar det är! Strålandes sol och underbara temperaturer! Man skulle bara fått vara ledig också så man kunde njuta av sommaren:) På jobbet njuter vi näligen inte det minsta - luftkonditioneringen är paj och man svettas floder bara av att förflytta sig runt i butiken. Varmt och kvavt, luften står helt still. Nåja, förhoppningsvis fixar de väl de snart.
Jag tog iaf semester på söndag, så då ska vi försöka hinna på kyrkmarknaden. Vi får väl se, älsk fyller ju år så vi ska ju ha fika här hemma också.

Nu är det inte många dagar kvar till semester heller, bara fyra dagar! Jag ser framemot det!

Numbers har börjat, ska ta och se det, verkar spännande:)

Midsommarhelgen gick alldeles för fort

Oj vad dagarna går fort. Midsommarhelgen har hunnit passera och snart även halva den här veckan.
Midosmmar var skön förresten. Vi tog båten ut till stugan och sällskapade med Nettan och Martin under kvällen. Vi grillade, surrade och fiskade. Och det var kallt. Riktigt kallt. Men efter lite eldning i kaminen kom vi upp i 27 graders värme. Skönt!:)
På tal om fiske så har våran finsmakare till hund provat på delikatessen rå abborre. Jo, med huvud och hela köret. Jag var mest orolig över att taggarna skulle riva sönder något i henne, men det verkar gått bra som tur är.

Midsommardagen spenderade vi också ute på stugan, men med sällskap av Eriks familj och släkt. Det var mysigt och Vilja var lycklig. Det fälldes tröd och fixades hela dagen lång. Sen blev det grillning och supergod mat ute i solen. På kvällskvisten tog vi båten en bit utanför stugan och fiskade lite. Älsk fick värsta gigantiska abborren, dock var den lite härjad med köttsår och trasig stjärtfena. Vi hade lite tävling där i båten, jag och Joel kom klart sist. Agnes och Jacob delade nog första plats med antal, och Erik vann vikt. Jag skyller min förlust på att jag kasta medans alla andra meta. Iofs hade det nog gått lika illa för mig om jag hade metat för jag lyckas aldrig få upp firrarna med mete:)

Söndag gjorde vi inte så mycket mer än fortsatte klyva ved. Nu är det färdigt för i år, skönt! Nu ska den bara in i vedbon. Men det kommer det också. Så småningom.
Och i måndags for jag iväg till Tvärån efter jobbet, Nora fyllde 6 år. De var så mysigt att få vara med barnen en stund. Gunga lite, titta på kaninen Olle och hästarna.

Idag har jag varit ledig. Passade på att fara in till stan och köpa älsk en present. Hittade faktiskt något tillslut, och det var ju tur eftersom han fyller år på söndag. Jag hittade mig själv också lite saker. Däremot inte så mycket jag väl köpte, blev lite snål så här dagen innan löning. Men två par shorts blev det iaf. Det har förövrigt varit riktigt varmt idag, så skönt så! Fler sånna dagar tack! Och det ska det bli också, synd bara att jag ska jobba resten av veckan. Om jag nu inte lyckas få mig semester på söndag. Jag hoppas så, i sånna fall ska jag besöka kyrkmarknaden i Öjebyn. Och fira Älsk så klart=) Längtar så tills han ska få sin present! För jag tror han blir nöjd:)
Malin fyller ju också år snart! Måste verkligen försöka ta mig och hälsa på henne snart. Tyvärr blir det alltid för många veckor mellan gångerna. Men eftersom jag snart har semester så ska det säkert gå att lösa:)

Den här värmen får gärna hålla i sig 2½ vecka till så jag får lite sol under min ledighet förresten, det åller vi tummarna för väl?

Trevlig Midsommar!

Midsommarafton imorgon. Jag har inte hängt med att juni gått så fort, och är absolut inte inställd på att fira midsommar redan. Känns som att det ska vara två veckor bort fortfarande. Fast åandra sidan, så om två veckor har jag semester. UNDERBART! Dock är det ju bara 12 dagars semester, men absolut bättre än inget! Jag är så sugen på att fara ner till Stockholm över nån av helgerna jag är ledig och bara vara.

Hur som helst har jag precis grävt fram en liten köttbit till imorgon. Hade tänkt fläskfilé, men det visade sig att vaccet hade släppt från den, så jag har ingen lust att chansa. Jobbigt att stå där imorgon utan kött OM det nu skulle visa sig vara dåligt så att säga. Så tillslut beslutade jag mig för en liten bit oxfilé. Fast egentligen steker jag hellre oxen är grillar den, men på midsommar ska man grilla. Så är det bara.
Nu ska jag strax gå och lägga mig, är så trött trots att jag sova tio timmar natten till idag.

090617

Blombänken börjar se färdig ut. Efter flera timmars slit så är alla plantor nedstoppade och jorden ihopkrattad och stampad på plats. Jag trodde det skulle gå snabbt att plantera ut allt. Tji fick jag. Innan jag hade bestämt mig för  hur allt skulle placeras ut hade det nog gått en timme. Och sen tog det sin lilla tid att rensa bort allt ogräs som växte i plantorna och gräva ned dem. Jag passade även på att sätta ner lite tultor uppe vid dammen, de platsade inte riktigt i blombänken längre nämligen.
Äppelträdet och rosenbuskarna visste jag inte riktigt vad jag skulle göra av, och varenda gång jag tyckte jag hade hittat ett perfekt ställe så var det stenhälla  när jag börjat gräva. Ja, de är nog inte för inte som gården hetat Hälla. De fixk hur som helst en provisorisk plats i potatislandet tills vidare.

Imorgon väntas jobb igen. Känner mig lite oinspirerad till det just nu. Semestern närmar sig ju, och på något sätt går tiden alltid så långsamt när man har ledigheten hägrandes. Och det bästa med imorgon är ju att älsk kommer hem! Underbart!
Just det, grundnissen kommer förbi imorgonbitti också. Jag hoppas jag har koll på vart vatten och avlopp går nu efter älsk förklara. Och på tal om det så måste jag skissa upp vart vi vill ha draget vvs i nya toan nu innan jag går och sover.

Det KLIAR!

Myggbett. Till tusen. Jag skojar inte.
Jag och pappa har varit ute och grävt upp blombänken. Också alla mygg förståss. De var överallt. I ansiktet, i nacken, i skorna och innanför kläderna. Och de rackarna som inte tog sig innanför kläderna, de bet igenom. Min kropp kliar fruktansvärt just nu.
Men blombänken blev bra iaf. Den blev urskottad, att plantor upplockade, all jord bortkärrad och all ny jord ditkärrad. Och trottoarkanten ditsatt och ny marktäckväv. JÄVLAR om det dyker upp brännässlor där nu!
Så nu har jag bara det roliga kvar imorgon, gödsla upp jorden och plantera ner allt. Förhoppningsvis är det mindre mygg då.

Helgen har passerat väldigt fort. Jag har jobbat alla dagar, till och med fredagen. Men fredagkväll hade jag trots allt lite energi när jag kom hem, så jag och Nettan for ut till Pultviken och lät hundarna springa och leka. Och bada så klart.

Lördagen fyllde Lissi 30 år, så jag slutade en timme tidigare på jobbet så vi skulle hinna dit i tid och fira henne. Dock var jag inte på topp med en förkylning som försökte bryta ut. Jag frös som en galning och hade huvudvärk och halsont. Men jag tror jag lyckats sova bort det nu! Känner inte alls av det på samma sätt i kroppen. Bara lite svidigt i halsen till och från.

På fredag är det midsommar. Känns sjukt, jag har knappt fattat att det är juni än. Det bästa med misommar är att älsk kommer hem redan på onsdag! Fler sånna veckor skulle jag vilja ha:) Men nu närmar sig ju semestern och då får jag ju faktiskt ha han hemma i sex veckor=)

En ledig dag är för lite!

Åh, varför ska lediga dagar gå så himla fort? Har inte hunnit häften av vad jag tänkt ens.
Började morgonen med att jag och mamma for in till Piteå för att köpa sommarblommor. Jag hade två krukor att fylla, och det finns helt klart alldeles för mycket fina blommor för att det ska vara enkelt att välja. Dock beslutade jag mig för lejobgap tillslut. Jag älskar dem, de är så fina när de står i blom. Sen inhandlade jag även två hostor, en storbladig och en stiletto. Hostor är nog min absoluta favorit i blombänkarna. Nu önskar jag bara att de tvärväxer och blir riktigt stora. Fast det tar nog några år.
När blomsterinköpen var klar gick vi in till mormor och morfar för att invänta min tid hos däckfirman. Vi har ju haft pyspunka på ett bakdäck sen vi böt till sommardäck. Jag förvånas varje gång jag är dit hur billigt det är att laga däck! 100:- Jag menar, hur mycket får man egenligen för 100 spänn annars? Det satt iaf en liten järnbit i däcket, så det var ju inte så konstigt att vi fått oumpa det en gång i veckan.

Där efter tog jag pappa med mig och hämtade lite trottoarkanter, som ska bli kanten på blombänken så småningom. Eller vi och vi, jag gjorde inte så mycket mer än pekade på vilka vi skulle ta så fick pappa lasta. De väger ungefär hur mycket som helst! Sen for vi ut till möbelhandlarn och köpte lite markduk som jag kan lägga i blombänken också. Nu återstår bara det jobbiga, gräva upp alla blommor, gräva ur lite grann och sen skyffla i ny jord. Jorden ska och inhandlas på tisdag morgon i Piteå. På din arbetsplats misstänker jag Nettan:)

Väl hemma igen så planterade jag ner (nästan) alla blommor. Perennerna fick provisoriska platser i fel blombänk. Mest bara för att jag tyckte synd om dem i sina små plastkrukor. Nu börjar det nästan se somrigt ut här:)

Nu ikväll har jag varitpå prommis runt Flarken med Vilja. Passade på att fota lite, dock bara med lillkameran. Men jag har inte fört över bilderna än. När jag kom hem, han jag inte mer än sätta mig och grubbla över blombänken so kom älsk hem! =) Vilken lycka att ha han hemma igen!

090609

Jag är mätt. Har precis fått i mig middagen. Att jag aldrig lär mig förbereda inför middagen innan jag far till jobbet. Skulle verkligen behöva det, annars blir det så här sen middag varje gång jag jobbat kväll.

Imorgon väntas jobb igen, men torsdag är jag ledig. Då ska jag och mamma på en sväng och handla sommarblommor. Och jag ska handla en till hosta, en storbladig sort hade jag tänkt hitta mig. Sen efter det ska jag eventuellt grävaom bombänken nedanför garaget. Bygga upp den lite och sådär.

Nu väntar jag som att älsk ska ringa nån gång. Han har varit i Götet idag på utbildning, men jag vet inte riktigt när han skulle vara tillbaka ikväll.

Förresten, igår var jag så nära att krocka som jag aldrig varit förr. Strax hitanför Ersnäs låg jag bakom en lite bil som tvärnitade, från 110 till 0, för en lite fågel som satt på vägen! Jag trodde seriöst det skulle smälla, och det var så när att det gjorde det. Bilen som låg bakom mig stod lite snett över vägen, och tur det, annars hade han smackat in i mig.
Man tvärnitar fan inte på e4:an för att det sitter en liten fågel på vägen. Visst är det väl trist om man kör över fågeln, men jag är mer rädd om mina medtraffikanters liv och mitt eget.

Nåja, nu ska jag duscha, sen sova. Jag börjar tidigt imorgon nämligen.

090607

Helgen är snart slut, och egentligen har vi inte gjort så mycket. Men den har känts lång helgen, kanske för att jag slutade tidigt på torsdag och vi hann iväg till Trundöbron och fiska en sväng.
Fredagen slöade vi mest. Jag hade tänk sova ut, men då snickaren ringde strax efter nio så var det bara att stiga upp. Kvällen var vi hos Nettan och Martin på fika eftersom Martin fyllt år under veckan.

Igår var det premiär i Hols så vi hakade på Staffan och Carin på lite fiske från deras båt. Det vakade och slog över allt! Och när startskottet tillslut gick så small det bara till så fick jag upp två fina regnbågar. Sen tappade jag tre under de timmarna vi var där. Älsk fick upp en, men tappade en stor en när linan gick av.

Idag ska vi klyva ved. Inte jättekul, men det måste ju göras så vi kan elda i vinter ifall vi nu inte hunnit få in bergvärmen. Dock är det grått och kallt ute, strax innan tolv i natt var det nollgradigt. Nåja, bara värmen har tänkt komma så gör det inget om den tänkt vänta ett tag. Än ska vi ju jobba några veckor till.

Nu ska jag ut med Vilja, plantera perennerna. Sommarblommorna får vänta helt enkelt.

090603

Vad veckorna går fort! Ja hinner inte med! Men så länge det går fort mån-tors är jag nöjd. Fre-mån får hemskt gärna gå sakta:) Och imorrn är det ju torsdag igen, så härligt! Älsk är snart hemma igen med andra ord=)

Som sagt, veckan har rullat på, måndag jobbade jag och tisdag tänkte jag egentligen följa med pappa till Svensbyn och fiska. Men då ringde Malin och meddelade att hon också var ledig tisdag! Bättre kunde det ju inte bli, så jag for och var med henne hela dagen istället! Vi spenderade nästan hela dagen på stan, åt och fika, och i övrigt tittade vi mest runt. Lyckades träffa Nettan inne på Strand också, och det var oväntat, men kul=) Inte ofta man ser henne nu för tiden.
Vi avrundade med att fara till Blomsterlandet och Växtriket för att jag skulle köpa lite sommarblommor. Dock fanns inte de sorterna jag ville ha, så det blev mest perenner. Skulle vilja flytta om i stora blombänken också, förstår inte hur jag tänkte förra året när jag placerade ut alla perenner. Kańske för att jag inte visst vad något var som det blev som det blev?

Idag har jag jobbat åter igen, och samma imorgon. Fick byta pass till 8-16 imorgon - skönt. Jobbigt att stiga upp, men ruskigt skönt att gå hem tidigt för en gångs skull! Men sen är jag ledig hela helgen lång:) Blir nog till att klyva veden och fixa på ute, om nu vädret tillåter det så att säga.

Nu ska jag hoppa i duschen, sen måste jag försöka sova!